Accountmanagement Analyst-training
De tien leerdoelen voor de deze training zijn:
Accountplanning en Voorbereiding
- Ik scoor elk kwartaal al mijn accounts op mijn Customer Rating-criteria en rangschik ze in een actuele top-en to do-lijst.
- Ik beschrijf mijn Ideale Klant Profiel in meetbare klantkenmerken en toets elk nieuw account-contact hoe ik de samenwerking kan helpen groeien.
- Ik filter met een Account Lead Filter mijn Top-X accounts uit mijn totale klantenportfolio en gebruik deze lijst als vaste basis voor mijn accountplan.
- Ik analyseer de markt van elk topaccount met de STEP-macro-analyse en benoem per account minimaal drie kansen of risico’s om mijn accountstrategie te verbeteren.
Accountnetwerken en relatiemanagement
- Ik benoem de rollen binnen de Decision Making Unit van elk topaccount en koppel aan elke rol een concreet contactmoment in mijn accountteam.
- Ik inventariseer per account mijn bestaande en gewenste relaties en breid weke/maandelijks minimaal één ontbrekend contact uit.
Analyse
- Ik breng het beslis- en koopproces van mijn topaccounts stap voor stap in kaart en houd mijn accountplan hiermee elke maand actueel.
- Ik plan met mijn accountteam concrete groeiacties per fase van het koopproces, formuleer het doel en voer deze uit volgens een vaste tijdlijn.
Waardvol Presenteren
- Ik presenteer de DMU een commerciële agenda die aansluit op hun beslisproces en vraag na elke presentatie om een concrete vervolgafspraak.
Relaties verbeteren en persoonlijke groei
- Ik evalueer mijn aanpak binnen 24 uur na elk klantcontact en verbeter mijn volgende gesprek op basis van dat resultaat.